Content marketing a muzea

Czy content marketing może sprawdzić się jako strategia marketingowa muzeów, galerii
i podobnych im instytucji? Zdecydowanie, skoro w content marketingu chodzi przede wszystkim o pozbycie się „pośrednika” i samodzielne kreowanie oraz udostępnianie treści. Dlaczego więc content marketing w branży muzealnej dopiero raczkuje?

Ambicje muzealników
Problem reklamowania i wdrażania skutecznych strategii marketingowych w przypadku branży muzealnej jest zakorzeniony w tradycyjnym podejściu do instytucji muzealnych. Od XIX wieku, kiedy to zaczęły powstawać pierwsze zinstytucjonalizowane, publiczne muzea przypisuje się im ambicje naukowe. Miejsca te stały się centrum gromadzenia eksponatów, które przyciągały, bądź co bądź, elitarną publiczność: ekspertów, naukowców, kolekcjonerów, etc. Dzisiejsze muzea stają jednak przed wyzwaniem: jak pogodzić tradycyjną misję muzeum z zyskiem i byciem atrakcyjnym dla współczesnego odbiorcy?

Produkty muzeum
Skuteczny marketing z pewnością pomoże muzeum podnieść zyski i przyciągnąć więcej zwiedzających. Zanim jednak muzealnicy zaczną kreślić możliwe strategie, należy odpowiedzieć na dwa pytania: „Na czym polega wasza działalność?” i „Jaki jest wasz produkt?”. Choć niektórzy badacze muzealnictwa na pewno będą wzbraniać się przed takim podejściem, zasłaniając się nieśmiertelną „misją”, to jest ono niezbędne do nawiązania efektywnej komunikacji z publicznością.

Muzealny content?
Jak w to wszystko wpisuje się content marketing? W bardzo prosty sposób: content marketing zakłada kreowanie i udostępnianie mediów oraz publikowanie treści w celu pozyskania i zatrzymania klientów. Oferuje muzeum możliwość bezpośredniej komunikacji z jego klientami (zwiedzającymi)
za pośrednictwem internetu. Muzea nie wykorzystują jeszcze w pełni potencjału jaki tkwi
w cyberprzestrzeni, ograniczając się do publikowania informacji o eventach i wystawach, które są jednak efemeryczne. Dlatego muzeom potrzebny jest dobry, jakościowy content, który spełnia cztery warunki:

– jest przydatny
– jest interesujący
– można się nim dzielić
– nie traci na aktualności.

Takie bezpłatne, informacyjne treści mają szansę przykuć uwagę internautów, którzy następnie mogą zapisać się do muzealnego newslettera i polubić muzealne konto w social mediach (o ile – newsletter i social media – istnieją!).

Pionierzy
Czy są instytucje, które wdrażają content marketing na swoich kanałach internetowych? Tak, choć
w różnym stopniu. Na wyróżnienie na pewno zasługuje The Walker Art Centre w Minneapolis. Oprócz zwyczajowych zakładek na stronie internetowej („Wizyta”, „Wystawy i wydarzenia” oraz „Kolekcje”), The Walker Art Centre zbudowało silną platformę multimedialną. W zakładce „Media” znajdziemy 9 (!) blogów poświęconych różnym zagadnieniom, magazyn, w którym publikowane są treści z blogów, ale także z innych źródeł (np. NY Timesa, czy Billboardu) oraz Walker Channel z materiałami wideo. Ilość contentu na stronie galerii sztuki jest ogromna, ale przy tym usystematyzowana. Co ważne, treści udostępniane przez The Walker Art Centre nie dotyczą tylko bieżących wydarzeń, ale oferują informacje na tematy luźno powiązane z tym, co aktualnie dzieje się w muzeum. Na przykład
w najnowszym wideo artysta Tim Burr opowiada o tym, co zainspirowało go do stworzenia
i zatytułowania rzeźby pokazywanej na wystawie „Question the Wall Itself”.

Również polskie muzea starają się wkraczać na nowe drogi promowania swoich działań. Muzeum Narodowe w Warszawie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie mają swoje kanały na YouTube, jednak publikują na nich tylko informacje dotyczące wernisaży, zaproszenia dla dzieci itp. Wielka szkoda, że porzucone zostało „Muzeum w białych rękawiczkach”, czyli blog konserwatorów MNW.

Do prawdziwego content marketingu w branży muzealnej droga jest jeszcze daleka i dla każdej instytucji będzie z pewnością inna, ale sądzę, że to właśnie z takich miejsc jak The Walker Art Centre należy brać przykład. Obejrzyjcie jedno z poniższych wideo – natychmiastowa chęć udania się do Minneapolis gwarantowana.

https://www.youtube.com/watch?v=MhNLoknKhZg

https://www.youtube.com/watch?v=cE6hUq6FCpo

Autor: Joanna Weremijewicz